Malteser-ringen säljer inte hundar, kontakta en kennel/uppfödare

Valpköpsinformation

Foto: R Höglund

Köp din lilla valp av en seriös uppfödare.
Köp ingen smuggelhund, det gynnar bara hemska valpfabriker.

Funderar du/ni på att köpa en liten malteser, då kan du hjälpa rasen att förbli en sund och frisk ras genom att vara noga med ditt köp av valp. Seriösa uppfödare gör vad de kan för att minimera riskerna för åkommor eftersom alla raser har avvikelser av olika slag. Här är några goda råd.

• Köp bara valp som är registrerad i Svenska kennelklubben (SKK) och som vid leverans är minst 8 veckor gammal.
  • Valpen ska också vara ID-märkt, vaccinerad och ha ett veterinärsintyg som inte är äldre än en vecka.
  • Om du kan, åk gärna och träffa flera uppfödare och ställ frågor om sådant du undrar över. En seriös uppfödare ställer frågor till dig och svarar gärna på de frågor du har om rasen. Be också om att få träffa åtminstone tiken.

När du köper en hund får du en nära vän som kommer att vara en del av din familj för många år framåt. Ingenting man byter ut eller slänger efter några år. Därför är det extra viktigt att du kan känna dig trygg i ditt hundköp.

Till alla er som söker efter en valp eller vuxen hund.

Leta efter en kennel/uppfödare i närheten där ni bor eller så långt som ni kan tänka er att åka för att hämta en valp. Kontakta uppfödaren och hör efter om valpar finns eller planeras. Lista på uppfödare finns både här på vår hemsida och på Kennelklubbens hemsida.

På grund av Coronakrisen kan svårigheter uppstå med att svara på förfrågningar.

Valpförmedlare: Iréne Persson valpar@malteser-ringen.se

Köp inte en smuggelhund